Sunday, March 11, 2007

L3 till T10

Ja det är (förmodligen) dom kotorna som ska stelopereras. Läkaren sa att möjligtvis kan det bli något kortare (L3-T11) men det handlar fortfarande om 5-6 kotor. Det är inte helt bestämt nu i förväg, utan det blir något han får avgöra då jag ligger där operationsbordet och han kan se min ryggrad såsom den ser ut i verkligheten och inte bara på några röntgenbilder.

På bilden här bredvid (klicka på den för att se den i originalstorlek) har jag markerat de kotor som det handlar om (de med röd text). Sen för att visa vilka kotor det gäller i förhållande till min krök så har jag pekat ut dem på en miniversion av en av mina röntgenbilder här nedanför..

Kotpelaren hos en människa består av 24 "rörliga" kotor. Det finns ytterligare 5 kotor som bildar korsbenet, men dessa är sammanvuxna och är inte rörliga som de övriga kotorna, och 4 svanskotor som bildar svansbenet. Totalt sett är det 33 kotor.

Dessa kotor har även då namn som baseras på vart de befinner sig i kotpelaren. Själva ryggraden är uppdelad i olika sektioner: cervikal, thoralkal och lumbal (sektionerna gäller ej korsbenet och svansbenet).

Det finns..
- 7 cervikalkotor (halskotor)
- 12 thoralkalkotor (bröstryggskotor)
- 5 lumbalkotor (ländryggskotor)

I sin tur benämns dessa som; C1 till C7 (cervikalkotorna), T1 till T12 (thoralkalkotorna) och L1 till L5 (lumbalkotorna). Man kan se det här på bilden av ryggraden där uppe till vänster.. :)

No comments: